Καταπολεμώντας το στίγμα του κορονοϊού

Αντιμετωπίζοντας το στίγμα και το Ρατσισμό – tips για εκπαιδευτικούς και άλλους εκπαιδευτές

“Από τις πρώτες περιπτώσεις του COVID-19 στην Κίνα, άνθρωποι με καταγωγή από την Κίνα και την Ασία άρχισαν να δέχονται ρατσισμό λόγω του κορονοϊού.  Το φαινόμενο περιλαμβάνει την αντιμετώπιση των ασιατών σαν αποδιοπομπαίους τράγους για την εξάπλωση του ιού  με αποτελεσμα να γίνονται αποδέκτες ξενοφοβικών αντιδράσεων όπως ο φόβος, ο αποκλεισμός, η μικρο-επιθετικότητα και άλλες ρατσιστικές συμπεριφορές που έχουν άμεση σχέση με την τρέχουσα πανδημία. Τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά έχουν γίνει στόχοι λεκτικής παρενόχλησης, συστηματικής αποφυγής και αποκλεισμού.

Ο εκφοβισμός και η παρενόχληση δεν μπορούν ποτέ να είναι αποδεκτές συμπεριφορές και μπορεί να είναι επιβλαβείς όταν κάποιοι μαθητές ή άλλα μέλη της κοινωνίας τις υφίστανται. Το προσωπικό του σχολείου χρειάζεται να είναι προετοιμασμένο ώστε να προλάβει και να παρέμβει γρήγορα και αποτελεσματικά στην υποψία κακοποιητικών συμπεριφορών προς οποιονδήποτε μαθητή.

Στην πραγματικότητα τα σχολεία έχουν την νομική και ηθική ευθύνη να προστατέψουν τα δικαιώματα όλων των μαθητών, κάτι που περιλαμβάνει την πρόληψη όλων των φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, παρενόχλησης και κάθε ρατσιστικής απειλής ή συμπεριφοράς.

Ο ιός δεν αναγνωρίζει φυλή, εθνικότητα ή εθνότητα. Τα άτομα κινεζικής καταγωγής ή κάθε άλλης ασιατικής εθνικότητας δεν είναι ούτε πιο ευάλωτα ούτε λιγότερο  ευπαθή σε αυτήν την ασθένεια. Η αντικειμενική ενημέρωση είναι απαραίτητη για να κατευνάσουμε την αγωνία για τον COVID-19 και για να εξασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι ασιατικής καταγωγής δεν θα στοχοποιηθούν ή στιγματιστούν άδικα.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ

  1. Σταματήστε το στίγμα διαδίδοντας τις σωστές πληροφορίες και αντιμετωπίζοντας την παραπληροφόρηση. Το να είσαι ασιατικής καταγωγής δεν αυξάνει την πιθανότητα να κολλήσεις ή να μεταδώσεις τον COVID-19. Τα παιδιά πρέπει να έχουν σωστή πληροφόρηση, σύμφωνη με την ηλικία τους και βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα για το πως μπορουν να αποφύγουν να κολλήσουν και να μεταδώσουν τον ιό. Η εκμάθηση στα παιδιά θετικών μέτρων πρόληψης, η συζήτηση μαζί τους για τους φόβους τους και το να τους δώσουμε μια αίσθηση ελέγχου πάνω στον κίνδυνο να κολλήσουν τον ιό, θα τα βοηθήσει να μειώσουν το άγχος τους.

  2. Αποφύγετε τα στερεότυπα για τους ανθρώπους και τις χώρες τους. Τα παιδιά μπορούν πολύ εύκολα να γενικεύσουν κάποιες αρνητικές δηλώσεις που θα ακούσουν και να τις αποδώσουν στα παιδιά από την τάξη τους ή τη γειτονιά τους. Το να δείχνουμε καχύποπτοι απέναντι σε άτομα ασιατικής καταγωγής και το να κάνουμε απρεπή σχόλια και υπονοούμενα για τις κοινότητες των ασιατών μπορεί να γίνει αιτία για να δημιουργηθεί ένα αγχωτικό και ανασφαλές εκπαιδευτικό περιβάλλον για αθώες ομάδες ανθρώπων. Να είστε σαφείς στις δηλώσεις σας και στις μεροληψίες που μπορεί να έχετε και βοηθήστε τα παιδιά να καταλάβουν τις δικές τους προκαταλήψεις.

  3. Υψώστε τη φωνή και το ανάστημά σας αν ακούσετε, δείτε ή διαβάσετε σχόλια που δημιουργούν διακρίσεις από παιδιά είτε από το προσωπικό του σχολείου. Οι εκπαιδευτές πρέπει να καταπολεμούν αυτές τις τάσεις μιλώντας ανοιχτά εναντίον κάθε παρατήρησης που προάγει διακρίσεις κάθε φορά που αυτό συμβαίνει. Η ασυνέπεια στην αντίδρασή μας στέλνει το μήνυμα ότι το στίγμα και ο ρατσισμός του κορονοϊού είναι αποδεκτά κάτω από προϋποθέσεις. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εξηγούν γιατί μια συμπεριφορά ή μια δήλωση είναι προσβλητική και πως μπορεί να εκληφθεί από άλλους.

  4. Αντιμετωπίστε τη μικρο-επιθετικότητα με τη μικρο-επιβεβαίωση. Η μικρο-επιβεβαίωση είναι μια διακριτική αναγνώριση που διευκολύνει τα άτομα να αισθανθούν ότι χαίρουν εκτίμησης και ότι ανήκουν στην ομάδα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και την αναγνώριση του γεγονότος ότι το παιδί γίνεται όντως δέκτης μικρο-επιθετικότητας, και την υποστήριξη του μαθητή όταν μας λέει ότι έχει στοχοποιηθεί λόγω της κινεζικής ή ασιατικής καταγωγής του.  Επίσης περιλαμβανει την εμφανή αντιμετώπιση της ανισότιμης, εχθρικής ή άλλης συμπεριφοράς που δημιουργεί διάκριση.

  5. Γίνετε ο ίδιος πρότυπο ενσυναίσθησης και αποδοχής της διαφορετικότητας. Τα παιδιά παίρνουν τα παραδείγματα των συναισθηματικών τους αντιδράσεων από τους σημαντικούς ενήλικους στη ζωή τους. Αποφύγετε να κάνετε αρνητικές δηλώσειςγια οποιαδήποτε φυλετική, εθνική ή θρησκευτική ομάδα. Ελάτε σε επαφή με γείτονες και συναδέλφους σας που μπορεί να ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου λόγω της εθνικότητάς τους, της θρησκείας τους ή λόγω άλλων χαρακτηριστικών τους.

  6. Να παρέχετε χρήσιμες πληροφορίες σε μαθητές, οικογένειες και προσωπικό. Η ακριβής ενημέρωση γι ανθρώπους, γεγονότα, αντιδράσεις και συναισθήματα είναι ενδυναμωτική. Χρησιμοποιήστε λεξιλόγιο κατάλληλο για την ηλικία των παιδιών. Βεβαιωθείτε ότι οι πληροφορίες που παρέχετε βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα. Αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό όταν οι ειδήσεις περιλαμβάνουν αρνητικές δηλώσεις για κάποια συγκεκριμένη ομάδα.

  7. Σταματήστε κάθε είδους παρενόχλησης ή εκφοβισμού άμεσα. Κάνετε σαφές ότι τέτοιες συμπεριφορές κάθε είδους (προσωπικά, διαδικτυακά ή μέσω κοινωνικών δικτύων) δεν είναι αποδεκτή. Μιλήστε στα παιδιά που εμπλέκονται σε αυτα τα φαινόμενα για τη συμπεριφορά τους. Προσφέρετε εναλλακτικές μεθόδους έκφρασης του θυμού τη,  σύγχυσης και της ανασφάλειάς τους.

  8. Παρακινήστε τους μαθητές να αναζητήσουν βοήθεια. Οι δάσκαλοι θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους μαθητές (θύματα και παρατηρητές) να συζητούν με έναν έμπιστο ενήλικο και να μιλούν ανοιχτά για τον εκφοβισμό, την παρενόχληση ή τη μικροεπιθετικότητα που δέχονται ή παρατηρούν (αν νιώθουν ασφάλεια να το κάνουν).

  9. Βεβαιωθείτε ότι το προσωπικό του σχολείου χαίρει σεβασμού και προστασίας επίσης. Οι μαθητές μπορεί να μην είναι οι μόνοι που κινδυνεύουν να δεχτούν απροκάλυπτα διακρίσεις ή μικροεπιθετικότητα από φίλους ή από μαθητές. Βεβαιωθείτε ότι και το προσωπικό γνωρίζει τα δικαιώματά του, ποια θα ήταν η κατάλληλη απάντηση σε αντίστοιχες συμπεριφορές και ποια είναι η γραμμή επικοινωνίας ιεραρχικά.

  10. Διερευνήστε τους φόβους των παιδιών. Ακόμα και τα παιδιά που μπορούν να περιγράψουν ένα συμβάν, μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν φόβους, να απευθύνουν ερωτήσεις ή να περιγράψουν υποθέσεις και συμπεράσματα που έχουν κάνει. Χρησιμοποιήστε δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων και συζητήσεις για να διερευνήσετε τους φόβους τους για τα γεγονότα και τα συναισθήματά τους για διάφορες ομάδες από διαφορετικά περιβάλλοντα και κουλτούρες.

  11. Δώστε έμφαση σε θετικές, οικείες εικόνες ανθρώπων που ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες. Αναγνωρίστε άτομα από διαφορετικές εθνικότητες, θρησκείες που έχουν διαφορετιό τρόπο ζωής με τα οποία τα παιδιά είναι εξοικειωμένα και που έχουν μια θετική θέση στη ζωή μας. Αυτοί θα μπορούσαν να είναι γείτονες, φίλοι, προσωπικό του σχολείου, επαγγελματίες υγείας, μέλη θρησκευτικών ομάδων ή τοπικοί παράγοντες. Συζητήστε για τα πολλά κοινά χαρακτηριστικά, τις αξίες και τις εμπειρίες που μοιράζονται τα παιδιά με αυτούς τους ανθρώπους.

  12. Αναγνωρίστε “ήρωες” που συμμετείχαν στη διαχείριση της κρίσης και προέρχονταν από πολύ διαφορετικά περιβάλλοντα. Αυτοί μπορεί να είναι άνθρωποι που βοήθησαν με δωρεές υλικού ή με αποστολές ανθρώπινου δυναμικού που είχαν την τεχνογνωσία να βοηθήσουν στην καλύτερη έκβαση της κρίσης.

  13. Οργανώστε πρότζεκτ με στόχο τη βοήθεια αυτών που έχουν ανάγκη. Το να βοηθάμε τους άλλους είναι μέρος της δικής μας διαδικασίας ανάρρωσης. Η συνεργασία με συμμαθητές ή με μέλη της κοινότητας που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα όχι όνο δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αισθανθούν ότι έχουν μια θετική συμβολή αλ΄λα ενδυναμώνει και την αίσθηση της κοινότητας με άτομα που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα.

  14. Συζητήστε ιστορικά παραδείγματα στερεοτύπων και διάκρισης. Η ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα διακρίσεων που οδήγησαν σε καταστροφικές συνέπειες. Συζητήστε με τα παιδιά τι θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα αυτήν τη φορά για να προλάβουμε αρνητικές εκβάσεις.

Υπενθυμίστε στους μαθητές και το προσωπικό:

Ο Ρατσισμός και τα στερεότυπα δεν έχουν θέση στο σχολείο μας και στην κοινότητά μας υπό οποιεσδήποτε συνθήκες και δεν είναι η λύση στους φόβους μας.

Όλοι οι άνθρωποι αξίζουν να απολαμβάνουν δικαιοσύνη, σεβασμό και αξιοπρέπεια.

Θα παραμείνουμε όλοι μαζί ενωμένοι απέναντι σε αυτήν την κατάσταση.

Μετάφραση/προσαρμογή από: https://www.nasponline.org/resources-and-publications/resources-and-podcasts/school-climate-safety-and-crisis/health-crisis-resources/countering-coronavirus-stigma-and-racism-tips-for-teachers-and-other-educators

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *